Jesu li LEGO® kockice samo za dječake? Zašto djevojčice rjeđe grade s LEGO® kockicama – i zašto je to problem?
Kada govorimo o važnosti ravnopravnosti među djecom oba spola i kada se govori o znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici, brojke pokazuju jasnu sliku: iako djevojčice u školi često postižu odlične rezultate iz tih predmeta, kasnije se rjeđe odlučuju za studije i karijere u STEM-u. Zašto je to tako?
Velik dio odgovora leži u rodnim stereotipima oblikovanim od okoline – djevojčicama se češće nudi kreativna ili društvena igra, a dječacima tehnička i istraživačka.
Osim toga, svakodnevno možemo primijetiti da djevojčice općenito nemaju dovoljno uzora iz STEM područja u svojoj okolini – rjeđe vide žene znanstvenice, inženjerke ili programerke u medijima i školskim sadržajima.
I tako kroz godine, oblikovane stereotipima okoline i nedostatkom uzora njihovo samopouzdanje opada – istraživanja pokazuju da djevojčice već u osnovnoj školi počnu sumnjati jesu li dovoljno „dobre“ za matematiku i tehnologiju, iako rezultati govore suprotno. Ako propustimo dodatno potaknuti djevojčice i motivirati ih za STEM područje vjerojatno će od njega i odustati.
Drugim riječima: prepreka nije u znanju ni sposobnostima, nego u porukama koje djevojčice nesvjesno primaju od malih nogu.
LEGO® kockice su sjajan primjer. Iako su među najpopularnijim igračkama na svijetu, one su kroz povijest češće povezivane s dječacima – gradnja auta, robota, svemirskih letjelica. Djevojčicama su se nudili „ružičasti“ setovi, što je dodatno učvrstilo podjelu.
Ali LEGO® kockice su puno više od igračke. Sad već jako dobro znamo da razvijaju prostorno razmišljanje, potiču rješavanje problema, jačaju kreativnost i logiku i pripremaju djecu za svijet tehnologije i inovacija. Sve to jednako treba i djevojčicama i dječacima.
Kako roditelji mogu potaknuti djevojčice? Ponudite im LEGO® setove bez razmišljanja „je li ovo za djevojčicu ili dječaka“. Pokažite im da gradnja auta, mostova ili robota nije samo „muška stvar“. Pohvalite ideju i trud – pustite ih da istražuju i griješe. I najvažnije: igrajte se zajedno!
Edukido centri su mjesta gdje djevojčice briljiraju! Na našim radionicama djevojčice dobivaju priliku graditi, istraživati i programirati. I često dođu do originalnih rješenja! LEGO® i STEM aktivnosti im pomažu da razviju vještine koje će im koristiti cijeli život, a pritom se i zabavljaju.
LEGO® kockice nisu samo za dječake. One su za sve male istraživače i istraživačice koji žele graditi, učiti i stvarati. Možda baš vaša djevojčica otkrije u sebi buduću inženjerku, znanstvenicu ili inovatoricu – uz par šarenih kockica i puno mašte. Znanost i mašta nemaju spol i vrijeme je da djevojčice dobiju svoje mjesto u STEM svijetu. Na Edukido radionicama otkrivamo koliko kreativne i hrabre mogu biti.
Ako tvoja kćer voli stvarati, istraživati i pitati ‘A zašto?’, upiši je na Edukido radionice. Možda baš ona bude gradila mostove budućnosti – doslovno!
Ivana Šteković, mag. ped.
Edukido Đakovo
