Socijalizacija se u širem smislu može definirati kao proces tijekom kojeg ljudi stječu stavove i vrednote određene kulture te usvajaju društveno prihvatljiva ponašanja (Prema Raboteg-Šarić, 1997). Prva socijalizacija započinje već u ranom djetinjstvu, tijekom spontane interakcije između djeteta i njegovog primarnog skrbnika, a kasnije i drugih članova djetetove obitelji. Od trenutka kad djeca počnu komunicirati s drugima, oni započinju proces socijalizacije koji će oblikovati njihov identitet, ponašanje i sposobnost funkcioniranja u društvu. Koliko nam je zapravo važna rana socijalizacija i koje su njezine prednosti pišu i poznati pedijatri Aida Mujkić te Milivoj Jovančević.
Danas znamo kako su prve godine djetetova života iznimno važne za njegov cjeloviti razvoj. Formiraju se temelji kognitivnog razvoja, osobnosti, socijalnog ponašanja i općenite sposobnosti pojedinca kako bi imao što produktivniji život za osobnu korist te korist cjelokupne zajednice (Prema Mujkić i Jovančević, 2016). Kroz interakciju s roditeljima i bližim članovima obitelji, dijete razvija osjećaj pripadnosti, sigurnosti i povjerenja. Kako dijete raste, tako sve više dolazi i kontakt s drugim ljudima te vršnjacima. Upravo ti prvi odnosi, utječu na to kako će djeca kasnije uspostavljati odnose s drugima.
Kada govorimo o socijalizaciji djece, ne smijemo izostaviti ulogu igre u istoj. Dijete raste i razvija se preko igre, a možemo je opažati s obirom na dvije razine; spoznajnu i društvenu razinu. Igra je temeljna aktivnost djetinjstva te se u njoj iskušavaju različiti aspekti socijalnog, emocionalnog, tjelesnog i spoznajnog razvoja. Između druge i pete godine razvija se i mijenja oblik društvenosti, te dijete sve više ima potrebu uspostavljati kontakte s drugom djecom, a komunikacija i igra postaju sve dulje (Starc i drugi, 2004).
LEGO kocke i Edukido kao ključ razvoja!
Znamo da su LEGO kocke simbol kreativnosti i konstruktivne igre, odličan alat za poticanje fine motorike i jačanje koncentracije, ali su i odličan instument za poticanje timskog rada! Kada djeca grade zajedno, moraju se međusobno dogovarati, dijeliti svoje ideje i kocke te saslušati tuđe zamisli. Zapravo, igrajući se LEGO kockama, nesvjesno uče kako funkcionirati u grupi. To im omogućuje, da jednom kada odrastu, vladaju potrebnim vještinama za život u zajednici. Suradnička igra doprinosi pozitivnom emocionalnom razvoju, samopoštovanju i samopouzdanju te jača kompetencije za izgradnju pozitivnih odnosa s vršnjacima.
Osim što Edukido djeci omogućuje učenje i istraživanje svijeta igrajući se, posebno njeguje socijalnu komponentu učenja. Djeca unutar Edukido radionica rade u malim grupama, gdje se potiče timski rad, poziva se djecu na suradnju, međusobni dogovor, razmjenu ideja i međusobno uvažavanje. Kroz pažljivo osmišljene aktivnosti prilagođene za sve dobne skupine, djeca ne razvijaju samo motoričke i kognitivne vještine, već i uče kako komunicirati i rješavati probleme zajedničkim snagama.
Ukoliko svom djetetu želite osigurati zdravu i poticajnu okolinu za učenje i druženje, Edukido predstavlja idealnu priliku. Spoj igre, kreativnosti, znanja i socijalne interakcije čine ovaj program posebnim za cjelokupni razvoj djeteta.
Tekst je pripremila Tena Vurušić, univ. bacc. praesc. educ.
Mujkić, A., Jovančević, M. (2016). ‘Rani razvoj djeteta i socijalna pedijatrija’, Epoha zdravlja, 9(1), str. 4-5. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/173921 (Datum pristupa: 03.05.2025.)
Raboteg-Šarić, Z. (1997). ‘Uz temu – SOCIJALIZACIJA DJECE I MLADEŽi’, Društvena istraživanja, 6(4-5 (30-31)), str. 423-425. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/31605 (Datum pristupa: 03.05.2025.)
Starc, B., Čudina Obradović, M., Pleša, A., Profaca B., Letica M. (2004) ‘Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi, Golden marketing – Tehnička knjiga, Zagreb