Kako LEGO® kockice pomažu u učenju o kulturnoj baštin
Poznato je da najbolje učimo kad osvijestimo više osjetila. Ako učimo o nečemu čitajući naglas gledamo, slušamo i čitamo. Ovaj princip koristimo učeći djecu o kulturnoj baštini. Djeca slažu spomeničku baštinu koristeći osjetilo opipa, dok slušaju informacije od instruktora o tome što slažu te promatraju složene modele.
Ovo je cjelovit način učenja kojeg primjenjujemo učeći o kulturnoj baštini s LEGO® kockicama. Od početka našeg rada na području Splita razvijamo radionice s naglaskom na kulturnu baštinu te smo prepoznati od strane struke, obrazovnih i kulturnih ustanova.


Radionica Dioklecijanova palača: Spoj povijesti i igre
Naša priča je započela radionicom Dioklecijanova palača. Ova radionica je varijanta radionice “Srednjovjekovni dvorac” iz našeg redovnog programa koju smo prilagodili kako bi bila atraktivna školama, muzejima i drugim institucijama što pokazuje fleksibilnost i kvalitetu postojećeg programa.
Radionica se pokazala kao pun pogodak jer smo u svibnju 2023. ušli u 7 škola i odradili 60 radionica u nižim razredima osnovnih škola.

Zašto je to dobro? Vjerujemo da na ovaj način ono što učimo postaje trajno znanje jer slažući maketu palače oni je prisvajaju, raščlanjuju na zadane zadatke i dijelove a zatim je promatraju kao cjelinu.
Osim što uče o povijesti Splita, uče o lokalitetu te očuvanju trajnog dobra kojeg ona predstavlja.


Razvijanje građevinskih vještina kroz igru
Što točno djeca uče slažući palaču?
Za početak uče osnove gradnje. Često naši instruktori započinju ovu priču riječima “Sad ćemo biti pravi mali zidari”. Rekli bismo da je to logično ali djeca neće spontano graditi zid povezujući međusobno kockice u jednu dužinu već će, čak i u prvim razredima osnovne škole, slagati LEGO® kockice jednu na drugu u vis kao i u najranijoj dobi.
Nakon zidina i kula djeca slažu osmerokutne kule vježbajući tako finu motoriku. Osmerokutne kule djeca slažu s zglobnim legićima koji se često razdvajaju a kule se ruše. To je osjetljiv posao koji iziskuje od djece strpljenje i fini dodir.
Na kraju razvijaju svoja rješenja i kreativnost slažući različite prostorije i dijelove u palači.
Upoznavanje s arhitektonskim djelima Ivana Meštrovića
U svibnju 2024.g. u suradnji s Muzejima Ivana Meštrovića razvili smo radionicu gdje djeca slažu arhitekturu našeg najpoznatijeg kipara te smo na takav način upoznali djecu s Meštrovićem kao arhitektom.
U našem redovnom programu imamo radionicu “Velike arhitekture svijeta” koju smo u suradnji s muzejom prilagodili našem području.




Koliko je to korisno i važno naglasit ću postavljajući Vam pitanje:
Jeste li vi znali da je Ivan Meštrović projektirao neke od naših najznačajnijih građevina “moderne umjetnosti”?
Jedna od važnijih građevina u kojima se izlažu radovi suvremenih umjetnika je paviljon u Zagrebu a upravo je Meštrović svojom inovativnosti osmislio takav kružni izložbeni prostor te su nakon našeg paviljona izgrađeni Guggenheim i drugi paviljoni i izložbeni prostori kružnog tipa.




Koja je korist slaganja takvih građevina?
Pa priču o njegovom mauzoleju ili galeriji moramo početi uvodom u klasičnu umjetnost te Grčku i Rimsku arhitekturu. Opisujemo klasičnu ljepotu građevina te objašnjavamo djeci što to znači “klasicizam” a na fotografijama ili modelima učimo djecu o dijelovima arhitekture koju slažu i gledaju. Što je zabat, trijem, kupola koji stil je korišten na kapitelima stupova…
EDUKIDO program i njegovo prilagođavanje lokalnoj baštini
EDUKIDO je kompletan program koji djeci približava lokalnu povijest i znamenitosti na praktičan i zabavan način. Slažući jedrenjake učimo o Omiškim Gusarima i narodima koji su plovili našim morem. Slažući srednjovjekovni dvorac učimo o tvrđavi Klis te važnosti građenja na visini. Sadržaj naših radionica je prilagođen lokalnoj sredini i našoj povijesti a naši instruktori potkrijepljeni širokim općim znanjem.
Na sreću Hrvatska je zemlja bogata kulturnim znamenitostima i poviješću. Kontaktirajte najbliži EDUKIDO centar i dogovorite za svoju instituciju, centar ili ustanovu radionicu s temom lokalne kulturne baštine i omogućite djeci učenje na zabavan, konstruktivan i inovativan način.
Napisala:
Ana Pelajić Tomasović mag.edu.lik.kul. i direktorica EDUKIDO Split